محل لوگو

افسردگی پس از تعطیلات


افسردگی پس از تعطیلات چیست؟ فرض کنید بعد از مدت‌ها تعطیلات، فردا شنبه است و باید صبح زود بیدار شوید و به سر کار، مدرسه یا دانشگاه بروید، به اصطلاح روز از نو، روزی از نو. طبیعتا احساس بسیار بدی است و ممکن است شما را حتی از کار یا دانشگاهی که به آن علاقه دارید بیزار کند. سازگاری و رفت و برگشت در موقعیت‌های مختلف، یکی از مهارت‌هایی است که انسان باید بیاموزد و اگر نتواند این کار را به خوبی انجام دهد، ممکن است علایم افسردگی در او دیده شود. یکی از دلایل عمده افسردگی ناتوانی در سازگاری با محیط و شرایط جدید است. در این مطلب چگونگی مدیریت و پیشگیری کردن افسردگی پس از تعطیلات را بیان کرده ایم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی پس از تعطیلات می‌توانید با مشاوران مرکزمشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : افسردگی پس از تعطیلات

 

چرا افسردگی بعد از تعطیلات ایجاد می‌شود؟

تعطیلات، زمانی برای استراحت، دور شدن از استرس‌های شغلی و درسی، دیدن دوستان است. بسیار طبیعی است که پس از پایان تعطیلات، احساس افسردگی پس از تعطیلات، اما این احساس غم نباید کارایی شما را کم کند. هرکس به تعطیلات، استراحت و تفریح نیاز دارد اما باید بدانید که وظیفه اصلی شما کارکردن، درس خواندن و تلاشگری است و تعطیلات فقط زمانی برای استراحت است. مشکل در تفکر است که باعث شده اکثر مردم، نسبت به زندگی خود احساس نارضایتی داشته و از تعطیلات نه برای استراحت، بلکه برای فرار از وظایف بهره ببرد. به جای فرار به دنبال راهی برای کاهش استرس‌های شغلی خود باشید.

 

چگونه از افسردگی پس از تعطیلات پیشگیری کنیم؟

در ابتدا باید سعی کنید که چیزهایی در زندگی به دنبال چیزهایی باشید که باعث پیشرفت شما شود. اینکه اکثر مردم بعد از تعطیلات غمگین می‌شوند، به این دلیل است که آنها فقط برای تعطیلات زندگی می‌کنند. برای آن از مدت‌ها قبل برنامه می‌ریزند و آن را دوست دارند، اما نسبت به برنامه زندگی عادی خود این شوق را ندارند. به طور ایده آل، هر بار که یک تعطیلات تمام می‌شود، باید برای تخریب یک عادت قدیمی و ساخت یک تفکر جدید، مهارت جدید و پیشرفت تلاش کنید.

1- لیستی از لذت‌های خود تهیه کنید

بسیاری از تفریحات در تعطیلات یا در دسترس نیستند و یا انجامش شان آن شور و هیجان مورد انتظار را ندارد. پس آن‌ها را در طول دوره‌های کاری انجام داده و برای آنها برنامه ریزی کنید. حتی اگر یک آخر هفته و یا چند ساعت برای آن تفریحات وقت بگذارید، به شما انرژی برای کار کردن می‌دهد.

2- ته دیگ تعطیلات را بیخیال شوید

مهم است که قبل از پایان تعطیلات، زمانی برای برگشتن به زندگی عادی خود بگذارید. می‌توانید روز بعد از تعطیلات سبک‌تر کار کنید و یا یک روز قبل از پایان تعطیلات، کمی از کارهای عقب افتاده خود را انجام دهید و به مرور زمان به زندگی کاری یا تحصیلی بازگردید. نداشتن وقت کافی برای بازگشتن به زندگی کاری شما را دچار نوعی رخوت می‌کند.

3- در تعطیلات، همه چیز را رها نکنید

مهم است که تعطیلات، زندگی شما را تعطیل نکند. هرچند بسیار کم، اما سعی کنید کمی از کارهای خود را انجام دهید تا بدانید که شما از دنیا و ادامه زندگی مرخص نشده اید.

4- تا چند روز با دوستانتان درباره تعطیلات صحبت کنید

این کار به شما کمک می‌کند که بخندید. به همین سادگی می‌توانید روحیه خود را تقویت کرده و بتوانید افسردگی پس از تعطیلات را مدیریت کنید. برای دانش آموزان سنین پایین‌تر، این حرکت با موضوع انشای تعطیلات خود را چگونه گذرانده اید انجام می‌شود و اشتراک تجربه‌ها باعث کم شدن بار روانی موضوع می‌شود.

5- حداقل تا 5 روز، برای خودتان کاری انجام دهید

برای خود هدیه بخرید، 5 دقیقه اضافه در حمام گرم بمانید، موها و لباسهایتان را مرتب کنید و برای آن وقت بگذارید. خانه خود را نظم داده و بیشتر به نظافت بپردازید.

6- چه می‌خواستید؟ آنها را پیگیری کنید

بدانید پایان تعطیلات، پایان زندگی نیست و بعد از آن باید کارهای خود را انجام دهید. برای خود هدف مشخص کنید و یک استارت دوباره ای برای رسیدن به آنها بزنید. استراحت کرده اید و انرژی کافی برای دویدن را دارید. برنامه ریزی برای سال جدید به شما انرژی لازم را بر می‌گرداند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی پس از تعطیلات می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : افسردگی پس از تعطیلات

  انتشار : ۳ فروردین ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 28

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما