محل لوگو

چطور بعد از دعوا و قهر با همسر آشتی کنیم؟


اقدام برای آشتی بعد از قهر شاید برای شما نیز کار دشواری باشد. ریشه اکثر اختلافات و دعواهای زن و شوهری، عدم توانایی در بیان درست خواسته‌ها و انتظارات یا بیان نیازها در زمان مناسب است. دعوا و قهر کردن بین زن و شوهر معمولا رایج است؛ آنچه اهمیت دارد هنر شما درآشتی بعد از قهر کردن است. قهر طولانی مدت باعث سردی در رابطه با همسرتان می‌شود و امکان ترمیم رابطه را دشوار می‌کند، که به نوبه خود می‌تواند پیش زمینه طلاق عاطفی، خیانت و در نهایت جدایی همیشگی شود. با ما همراه باشید تا ترفندهای آشتی کردن بعد از قهر و دعوا را بررسی کنیم، انتخاب این راهبردها باید متناسب با خصوصیات شخصیتی خود و همسرتان باشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه آشتی بعد از قهر می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : چطور بعد از دعوا و قهر با همسر آشتی کنیم؟

 

قهر کردن و پیامدهای آن

انتقاد پذیر نبودن، زود رنجی و حساسیت‌های بیش از حد باعث افزایش تعداد دفعات قهر کردن فرد می‌شود. قهر کردن در واقع حذف مساله و فرار از مشکلات است، این موضوع می‌تواند نشان دهنده ضعف شخصیتی باشد. قهر کردن در دراز مدت، باعث بی انگیزه شدن زوجین نسبت به یکدیگر و می‌شود. قهر دشمن صمیمت و دلبستگی است. پس مهارت آشتی بعد از قهر کردن را در خودتان تقویت کنید.

 

با همسر خود صحبت کنید!

ممکن است بعد دعوایی که با همسر خود داشتید، نیاز به زمان داشته باشید تا بتوانید دوباره آرامش خودتان را به دست بیاورید، پس این موضوع را با همسر خود مطرح کنید و همسرتان را پس نزیند چون به افزایش فاصله دوری بین شما دامن می‌زند. به او بگویید به فرصت نیاز دارید تا حالتان بهتر شود، با حالت انتقادی و حق به جانب با او صحبت نکنید. تحریک، تحقیر، بی اعتنایی و انتقام جویی از یکدیگر شرایط را وخیم‌تر می‌کند.

 

فضایی دل انگیز در محیط خانه ایجاد کنید.

محیط پیرامون، رفتار و احساس شما را دستخوش تغییرات می‌کند. پس با خلاقیت خود، محیط خانه را تزئین و آراسته کنید. فضایی که آرامش بخش است، تاثیر مثبتی در روح و روان شما خواهد داشت. آمادگی روحی هر دو نفر، پیش نیاز آشتی می‌باشد.

 

توانایی بخشیدن داشته باشید.

برای این که فرآیند آشتی بعد از قهر تسریع شود، لازم است که اشتباهات طرف مقابل را ببخشید، مسائل گذشته را زنده نکنید، مهارت بخشیدن دیگران را فرابگیرید. متعاقبا با فراموش کردن گذشته زودتر به هدف خود یعنی آشتی کردن می‌رسید.

 

از همسرتان دلجویی کنید.

در زندگی زناشویی توجه کنید که هر قدم مثبتی که بر می‌دارید، در جهت مستحکم کردن پایه‌های رابطه و افزایش صمیمیت باشد. فکر نکنید که اگر برای دلجویی پیش قدم شوید شما بازنده هستید؛ بلکه این حرکت نشان دهنده رشد شخصیتی و از خود گذشتگی بالای شماست و به همسرتان برای جبران نیز انگیزه می‌دهید. توجه داشته باشید که دلجویی کردن فقط به معنای عذر خواهی نیست بلکه باید سعی کنید دیگر اشتباهات قبلی تان را تکرار نکنید.

 

عشق خود را ابراز کنید.

در زمان دعوا، احتمالا باعث دلخوری و آزردگی همسرتان شده اید. برای آشتی کردن به او بگویید که هنوز دوستش دارید و در آن لحظه به خاطر عصبانیت کنترل خودتان را از دست دادید. دادن اطمینان به همسرتان که هنوز دوستش دارید در فرآیند آشتی کردن تاثیر به سزایی دارد. اما فراموش نکنید تکرار توهین پایه‌های رابطه شما را ضعیف می‌کند پسبرخورد صحیح در زمان دعوا با همسر را یاد بگیرید.

 

ریشه یابی مشکلات و پذیرش اشتباهات

احساسات خودتان را ابراز کنید و در مورد نگرانی‌ها و انتظاراتی که از یکدیگر دارید صحبت کنید. اگر ناراحتی تان را درون خودتان بریزید، دلخوری هایتان روی هم جمع شده و به مرور بزرگتر می‌شود و در نهایت با حالتی انفجاری بروز پیدا می‌کند.

در دعواهای زن و شوهر، هر یک دیگری را مقصر جلوه می‌دهد، تا زمانی که به همین روند ادامه دهید قادر نخواهید بود به طور ریشه ای دعواها را تمام کنید. هر یک از زوجین مستقیم یا غیر مستقیم در بروز مشکل نقشی دارند، پس با قبول اشتباهات خود، در جهت رفع مشکلات و بهبود رابطه تان حرکت کنید.

 

هنر گوش دادن و ارتباط سازنده

برقراری ارتباط سازنده و تعاملات مثبت در ایجاد آرامش مجدد و آشتی نقش حیاتی دارد. زمانی که ناراحت هستید و طرف مقابل بی اعتنایی می‌کند یا به حرف هایتان گوش نمی‌دهد عصبانی می‌شوید. زمانی که همسرتان در مورد ناراحتی هایش صحبت می‌کند به او نگاه کنید، به دقت به حرف هایش گوش دهید و سپس با حفظ آرامش پاسخ دهید. به طور واضح صحبت کنید و مطمئن شوید که همسرتان متوجه منظورتان شده است. نوبت حرف زدن را رعایت کنید به یکدیگر کمک کنید تا بتوانید بهترین راه حل را پیدا کنید. اگر نمی‌توانید این سیر را طی کنید در خود مهارت گوش دادن را تقویت نمایید.

 

برای همسرتان نامه بنویسد.

ممکن است برایتان دشوار باشد که احساسات تان را به طور مستقیم به همسر خود ابراز کنید یا در بیان آن مشکل داشته باشید. می‌توانید نامه ای بنویسید و مشکلات و نگرانی هایتان را با او مطرح کنید. زمانی که نامه می‌نویسید چند بار آن را ویرایش می‌کنید و سعی می‌کنید بهترین خودتان را عرضه کنید، پس با نوشتن تاثیر بیشتری روی همسرتان می‌گذارید. از طرفی نوشتن، شیوه درمانی است که به تنظیم هیجانی تان نیز کمک می‌کند. بعدا می‌توانید تصمیم بگیرید که نامه را به او بدهید یا نه ولی کلماتی که زده می‌شوند دیگر قابل پس گرفتن نیستند.

 

سخن آخر

هر چه قهر و دعوای شما تداوم پیدا کند، ریشه اختلاف و جدایی قوی‌تر شده و حل کردن آن دشوارتر می‌شود. قهر طولانی ابعاد مختلف رابطه زناشویی تان را تحت تاثیر قرار داده و آن را شکننده می‌کند. پس اگر تمامی راه حل‌ها را انجام دادید و موفق نشدید بهتر است از خدمات مشاوره و زوج درمانی استفاده کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه آشتی بعد از قهر می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : چطور بعد از دعوا و قهر با همسر آشتی کنیم؟

  انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 12

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما