محل لوگو

مغز و عملکرد نیمکره های چپ و راست مغز


نیمکره‌های مغز در اعمال و مسئولیت هایشان با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند که به صورت کلی در سازمان و تعادل مغزی موثر است. معمولا در هر فرد یکی از نیم کره‌ها بیشتر غالب است و بیشتر تقویت می‌شود. غالب بودن هر کدام از بخش‌های مغز، می‌تواند تاثیرات بسیاری در نوع نگاه و توجه، احساسات، رفتار و شخصیت شما داشته باشد. آسیب‌های مغزی می‌تواند در عملکرد این بخش‌ها تاثیر داشته باشند. هر چه سن بالاتر باشد، احتمال ترمیم مغز نیز کاهش می‌یابد. در ادامه مطلب درباره نیمکره‌های مغز و کارکردهای هر کدام از این نیمکره‌ها صحبت خواهیم کرد.

 

برای دریافت مشاوره در مورد نیمکره‌های راست و چپ مغز می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : مغز و عملکرد نیمکره های چپ و راست مغز

 

نگاهی کلی به نیمکره‌های مغز

مغز عضوی پیچیده در بدن است که دارای بیش از صد میلیارد نورون عصبی است. این سلول‌ها یا نورون‌ها در هم تنیده تنها 500 گرم وزن دارند. مغز بر خلاف حجم و وزن کمی که دارد، انرژی زیادی مصرف می‌کند. 20 درصد از انرژی بدن را مغز مصرف می‌کند. در حالی که فقط 2 درصد از وزن بدن را به خود اختصاص داده است.

نیمکره‌های مغز به عنوان نیمکره راست و چپ با تعداد زیادی از رشته‌های عصبی (جسم پینه ای) به یکدیگر متصل شده‌اند. در یک مغز سالم این دو قسمت با هم ارتباط موثری دارند. جالب آن که این دو نیمکره به تنهایی هم می‌توانند به فعالیت خود ادامه بدهند.

 

تاثیر نمیکره‌ها بر شخصیت، فکر و رفتار

طبق باور عمومی افراد یا راست مغز هستند یا چپ مغز. بر این اساس برای چپ مغزها شخصیت‌ها، افکار و رفتار متفاوتی در نظر می‌گیرند. این دسته بندی‌ها به این علت است که غلبه یک نیمکره می‌تواند بیشتر از دیگری باشد و در نتیجه نیم کره غالب، تاثیرات بیشتری بر رفتار، افکار و شخصیت فرد خواهد داشت.

شخصیت‌های غالب در چپ مغزها:

  • افراد تحلیل‌گری هستند.
  • قضایا را بیشتر منطقی بررسی می‌کنند.
  • جزئی‌نگر و حقیقت‌گرا هستند.
  • محاسبه‌گرند.
  • بیشتر مایلند در قالب کلمات فکر کنند.

شخصیت‌های غالب در راست مغزها:

  • خلاقیت بالایی دارند.
  • آزاداندیش هستند و بدون چهارچوب فکر می‌کنند.
  • نگاهی کلان و کلی به موضوعات می‌اندازند.
  • شهودی هستند.
  • بیشتر مایلند که درقالب تصاویر بیاندیشند (بیشتر بصری هستند).

 

عملکرد و ویژگی‌های نیمکره‌های مغز

ویژگی‌های هر یک از دو نیمکره بر اساس اعمال و تخصص‌هایی که دارند با یکدیگر متفاوت است. ارزیابی نیمکره فعال‌تر به شما می‌تواند درانتخاب شغل مناسب نیز کمک بکند. هر یک از بخش‌های زیر در یکی از نیمکره‌ها به صورتی متفاوت شکل می‌گیرد:

1- احساسات

احساسات و مدیریت احساسات در انسان و سایر پستاندارها، در نیمکره راست مغز پردازش می‌شود. بنابراین نیمکره راست مغز مسئولیت مدیریت احساسات، درک و ابراز احساسات را به عهده دارد.

2- زبان

نمیکره چپ مغز شامل ورنیکه و بروکا است. بروکا در صحبت کردن و ورونیکه در تولید و فهم واژه‌ها، نقاط تخصص یافته مغزی هستند. بنابراین بیشترین فعالیت زبانی در قسمت نیمکره چپ مغز صورت می‌گیرد.

3- زبان اشاره و نشانه‌ها

زبان‌هایی که مبتنی بر تصاویر هستند، مثل زبان اشاره برای افراد ناشنوا در سمت چپ مغز پردازش می‌شوند.

4- راست دستی و چپ دستی

چپ دست بودن یا راست دست بودن یک فرد امری مادر زادی است و حتی در زمان نوزادی و قبل از تولد نیز قابل شناسایی است. مثلا زمانی که در 14 یا 15 هفتگی، زمانی که نوزاد شروع به مکیدن انگشت شصت خود می‌کند، می‌توان به راست دستی یا چپ دستی او پی برد.

راست دستی یا چپ دستی در سازمان دهی مغز تاثیرات متفاوتی دارد. برای مثال یک فردی که چپ دست، امورات دستی و عملی خود را با نیم کره راست مغز انجام می‌دهد. اما فرد راست دست، دستورات حرکتی از نیمه چپ مغزش صادر می‌شود.

5- توجه

همانطور که گفته شد، تخصص نیمکره‌های مغز متفاوت هستند. بنابراین نسبت به توجه فرد نیز تاثیرات مشخصی می‌گذارند. افرادی که نیم کره چپ آن‌ها غالب‌تر است بیشتر موضوعاتی را می‌پسندند که با دنیای درونی مرتبط باشد؛ این در حالی است که افراد با نیمکره راست بیشتر درگیر مسائلی می‌شوند که مربوط به دنیای خارجی باشد. طبق تحقیقات تفاوتی میان عملکرد نیمکره‌های مغز زنان و مردان وجود نداد.

 

تخصص در نیمکره‌های مغز

همانطور که گفته شد نیمکره‌های مغز توسط رشته‌های عصبی به یکدیگر وصل شده‌اند. به وسیله همین اتصال دو نیمکره به صورت یک پارچه عمل می‌کنند، اما در برخی از اعمال، پردازش و فعالیت در یکی از نیمکره‌ها بیشتر می‌شود. در ادامه به برخی از این اعمال اختصاصی در نیمکره‌ها اشاره کرده ایم:

اعمال خاص در نیمکره راست

  • محاسبات تقریبی
  • مقایسه اعداد به صورت تخمینی
  • واقع گرایی و کلی نگری
  • زبان شامل زیر بمی و تکیه‌های کلامی
  • موسیقی

اعمال خاص در نیمکره چپ

  • زبان شامل دستور زبان، واژگان، معنا و ریشه کلمات
  • محاسبات عددی به صورت دقیق
  • بازیابی اطلاعات به صورت تخصصی
  • اعمال منطقی و علت یابی

 

سخن آخر

نقص در عملکرد هر کدام از نیمکره‌های مغز می‌تواند به دلایل مختلفی چون ضربه، سکته مغزی، بودن در معرض امواج و مواد شیمیایی و... به وجود بیاید. اما عمده‌ترین اختلالی که توسط خود افراد صورت می‌گیرد استفاده از مواد مخدر است. تاثیر مواد مخدر بر مغز می‌تواند درست مانند یک ضربه به فرد آسیب بزند. عملکرد مغز به هر دلیلی که تغییر کرده باشد، می‌توانید متوجه تغییراتی در شخصیت، مهارت‌ها، حافظه و... فرد شوید.

 

برای دریافت مشاوره در مورد نیمکره‌های راست و چپ مغز می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : مغز و عملکرد نیمکره های چپ و راست مغز

  انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 14

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما