محل لوگو

درمان اختلال شخصیت وابسته


درمان اختلال شخصیت وابسته به دلیل شیوع بالای آن مورد توجه متخصصان قرار می گیرد. شخصیت وابسته همیشه نیازمند مراقبت، توجه، تایید و ارتباط اجتماعی است. متاسفانه به دلیل آگاهی کم از اختلالات روانی و عدم وجود علائم آشکار، رفتار اطرافیان با این مبتلایان، نادرست بوده و این رفتار نادرست باعث بدتر شدن وضعیت شخصیت وابسته و سخت تر شدن درمان می شود. درمان اختلالات شخصیت نیاز به صرف زمان و انرژی دارد، پس اگر به فکر ازدواج با شخصیت وابسته هستید یا در حال زندگی با این شخصیت هستید بیشتر درباره اختلال شخصیت وابسته و ویژگی های آن مطالعه کنید. حضور یک روانشناس به شما کمک خواهد کرد. در این مطلب درباره لزوم درمان، اهداف درمان و راه های درمان اختلال شخصیت وابستهصحبت کرده ایم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال شخصیت وابسته می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : درمان اختلال شخصیت وابسته

 

اهداف درمان شخصیت وابسته چیست؟

مبتلایان به اختلال شخصیت وابسته معمولا هنگام مراجعه شکایت خیلی حادی از وضعیت خود ندارند اما در شیوه زندگی، روابط اجتماعی، بی معنا بودن زندگی و سایر نشانه های اختلال شخصیت وابسته رنج می برند. نیاز شدید آنها به تایید و توجه دیگران، می تواند درمان آنها را دشوار کند. آنها معمولا از دردهای جسمانی شکایت دارند و باید در تجویز دارو به ایشان، دقت و حساسیت به خرج داده شود. بنابراین، باید در اهداف درمانی برای شخصیت های وابسته، اصلاح روابط بین فردی، بهبود اعتماد به نفس، استقلال و بالا بردن نگاه مثبت به خود در برنامه قرار بگیرد.

 

انواع درمان های اختلال شخصیت وابسته

همانند تمام اختلالات شخصیت، درمان روانشناسی، بهترین انتخاب است. درمان های کوتاه مدت روانشناختی و صحبت کردن، بهترین شانس را برای موفقیت درمان خواهند داشت. نکته مهم این است که به دلیل احتمال وابستگی تدریجی شخصیت وابسته به درمانگر ترجیحا از درمان های کوتاه مدت استفاده می شود، هر چند که درمان های بلند مدت نتیجه بهتری داشته است. بنابراین 8 تا 15 جلسه می تواند برای درمان شخصیت وابسته مناسب باشد.

درمان شناختی رفتاری (CBT):

درمان شناختی رفتاری به شخصیت وابسته کمک می کند تا الگوهای فکری صحیح و دقیق را جایگزین الگوهای شناختی غلط در ذهنش بکند. شناخت همان تفکر است که اگر اشتباه باشد، بر هویت، رفتار و عملکرد فرد تاثیر می گذارد. درمانگر با استفاده از CBT به عنوان ابزاری برای بازیابی ساختار شناختی و الگوهای ذهنی تحریف شده مراجع، استفاده می کند. این بازیابی، به مرور زمان به احساسات و رفتار فرد سرایت خواهد کرد.

درمان روان پویشی:

درمان روان پویشی یکی از درمان هایی است که نیاز به تعهد طولانی مدت مراجع دارد، اما یکی از موثر ترین رویکردها در درمان اختلال شخصیت وابسته است. در روان پویشی درمانگر، مراجع را وادار به بررسی ارتباط بین روان، شخصیت و تفکر می کند بدین صورت بر روی ذهن، احساسات و رفتار شخصیت وابسته در سطح ناخودآگاه تاثیر می گذارد. به او نشان می دهد که ساختارهای اشتباه تفکر و شخصیت، چگونه مخفیانه او را از زندگی عادی باز داشته و باعث آزار او شده است.

در روند درمان روان پویشی، مراجع شدیدا ترس از ترک شدن و وابستگی را بیان کند. به گذشته برگشته و متوجه می شود که هرگز توسط خانواده به او اجازه مستقل بودن داده نشده و هرگز لذت های خود را نداشته است. به مرور زمان این افکار و احساسات پیچیده تر شده و حالا نیاز به مراقبت شدید از والدین پیدا کرده است (این مثال ساخته ذهن نویسنده می باشد، خود را در این قالب تمثیلی قرار ندهید).

هنگامی که مراجع، مسیر و علت مشکلات خود را فهمید و نسبت به آن آگاه شد، می بیند که اثرات آن به شدت کاهش یافته و او آماده است تا راه جدیدی را انتخاب کند.

درمان روان پویشی، بسیار سنگین و تخصصی است و همین جریان ذکر شده، ممکن است سالها طول بکشد. بنابراین قبل از انتخاب این روش، ملزومات آن را در نظر بگیرید، از روانشناس متخصص کمک گرفته و آماده شروع یک جریان طولانی مدت باشید.

سایر درمان های اختلال شخصیت وابسته شامل:

_ درمانهای میان فردی که به اصلاح الگوهای ارتباطی با دیگران می پردازد.

_ درمان گروهی درمانگر محور، که جمعی از مبتلایان را در یک محیط جمع کرده و درمانگر درمان را گروهی هدایت می کند. این درمان از نظر هزینه و اثربخشی تا حدودی تایید شده است.

_ خانواده درمانی نیز یکی دیگر از درمان هایی است که می تواند برای درمان شخصیت های وابسته مفید باشد. بررسی و تغییر الگوهای ارتباطی بین اعضا به روند بهبودی بیمار سرعت می بخشد. در این جلسات اعضای خانواده نحوه برخورد با شخصیت وابسته را یاد می گیرند.

 

چه زمانی به دارو نیاز است؟

برای تمام اختلالات شخصیتی، دارو درمان اصلی نیست و فقط باید برای مشکلات خیلی خاصی مثل اضطراب و فشارهای ناشی از مواجه با واقعیت، که مراجع در طول درمان روانشناختی ممکن است تجربه کند، کمی از دارو استفاده می شود. سوء مصرف و اعتیاد به دارو در شخصیت های وابسته رایج است، بنابراین باید با احتیاط بسیار تجویز شود. فقط دارو های ضد اضطراب و ضد افسردگی، با تشخیص روانپزشک برای کنترل علائم درمان قابل مصرف هستند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال شخصیت وابسته می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : درمان اختلال شخصیت وابسته

  انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 15

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما